Skip to main content

Termene și tarife

TermenTarifLocul prestării
20 zile lucrătoarem

150 lei1 


gratuit1, 3a

10 zile lucrătoarem1

300 lei1 


150 lei1, 4 


gratuit1, 3a

5 zile lucrătoarem

450 lei1 


gratuit1, 3a

1Pentru acordarea serviciului, în favoarea bugetului de stat se percepe taxa de stat stabilită prin Legea taxei de stat nr. 213/2023


3aCondițiile de prestare a serviciului cu înlesniri sunt stipulate în pct. 81 din anexa nr.3 la Hotărârea Guvernului nr.966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenția Servicii Publice


4Condițiile de prestare a serviciului cu înlesniri sunt stipulate în pct. 8 din anexa nr.3 la Hotărârea Guvernului nr.966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenția Servicii Publice


mServiciile marcate cu litera „m” sunt disponibile inclusiv prin intermediul misiunilor diplomatice și al oficiilor consulare ale Republicii Moldova.


m1Pentru serviciul comandat prin intermediul misiunilor diplomatice și al oficiilor consulare ale Republicii Moldova, modificarea termenului de executare a comenzii se efectuează numai în temeiul cererii, depuse la Agenţia Servicii Publice de către solicitantul sau reprezentantul său legal, sau reprezentantul împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, sau persoana care acţionează în interesul acestuia în condiţiile prevederilor legale.

Informații generale

Autorizaţie de emigrare – menţiune aplicată în paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova de către autoritatea competentă ca urmare a autorizării emigrării cetăţeanului Republicii Moldova pentru stabilirea cu domiciliul în străinătate sau ca urmare a constatării faptului stabilirii cetăţeanului Republicii Moldova cu domiciliul în străinătate.

Cetăţenii Republicii Moldova cu domiciliul şi/sau reşedinţa temporară pe teritoriul Republicii Moldova care vor să-şi stabilească domiciliul în străinătate, precum şi cei care de iure sunt înregistraţi la domiciliu şi/sau la reşedinţa temporară pe teritoriul Republicii Moldova, dar de facto nu domiciliază în Republica Moldova şi cei care de iure şi de facto nu domiciliază pe teritoriul Republicii Moldova şi prezintă dovezi privind stabilirea domiciliului în străinătate depun cererea pentru obţinerea autorizaţiei de emigrare sau, după caz, pentru eliberarea paşaportului cu menţiunea privind autorizaţia de emigrare.

Cererea pentru eliberarea autorizaţiei de emigrare se depune personal de către solicitant dau de către reprezentantul împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice - în cazul persoanei imobilizate. În cazul copilului, precum şi în cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, acţionează reprezentantul legal al acestuia.

Prestarea serviciului public de eliberare a autorizaţiei de emigrare în bază de împuternicire acordată prin intermediul sistemului informaţional automatizat „Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice” (MPower):

  • obţinerea autorizaţiei de emigrare cetăţeanului Republicii Moldova persoanei imobilizate;

  • ridicarea paşaportului cetățeanului Republicii Moldova cu menţiunea privind autorizaţia de emigrare.

Documente necesare

Autorizarea emigrării cetăţeanului Republicii Moldova persoanei cu vârsta peste 18 ani

Cererea pentru eliberarea autorizaţiei de emigrare se depune personal de solicitant cu prezentarea următoarelor documente în original, după caz:

1) actul de identitate de uz intern. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1).

În cazul în care persoana cu vârsta de peste 14 ani cu domiciliul în Republica Moldova a obţinut act de identitate de uz intern şi acesta este nevalabil din motivul schimbării datelor cu caracter personal, cererea se depune în baza cărţii de identitate provizorii.

Dacă la momentul depunerii cererii pentru eliberarea autorizaţiei de emigrare, persoana nu are asupra sa actul de identitate de uz intern sau termenul de valabilitate al acestuia este expirat sau solicitantul îl declară pierdut sau furat, prezentarea acestuia nu este obligatorie. Identitatea solicitantului se confirmă prin informaţia din Registrul de stat al populaţiei.

2) paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova valabil.

În cazul în care solicitantul nu deţine paşaport sau deţine paşaport nevalabil sau solicită eliberarea celui de-al doilea paşaport, cererea pentru eliberarea autorizaţiei de emigrare se depune concomitent cu cererea pentru eliberarea paşaportului, cu condiţia ca termenul comenzii serviciului de autorizare a emigrării să nu depăşească termenul comenzii serviciului de eliberare a paşaportului;

3) documentele de stare civilă. Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);

4) documentul eliberat de autorităţile străine ce atestă stabilirea solicitantului cu domiciliul în străinătate, dacă persoana deţine astfel de document (actul de identitate al cetăţeanului străin cu menţiunea respectivă, permisul de şedere provizorie sau permanentă, contractul de muncă etc.).

În cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, reprezentantul legal corespunzător (curatorul, tutorele) prezintă suplimentar:

1) actul de identitate personal. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1).

2) hotărârea instanței de judecată definitivă şi irevocabilă cu privire la instituirea măsurii de ocrotire judiciară şi, după caz, decizia consiliului de familie privind desemnarea tutorelui.

Pentru ridicarea paşaportului cu menţiunea privind autorizaţia de emigrare în care se indică ţara de destinaţie, solicitantul se radiază din evidenţa la domiciliu sau la reşedinţa temporară din Republica Moldova şi predă subdiviziunii competente a Agenţiei Servicii Publice actul de identitate de uz intern, cu excepția cărții de identitate valabile în care este înscris certificatul calificat pentru semnătură electronică. În cazul în care actul de identitate a fost declarat pierdut sau furat, radierea din evidenţă se efectuează în lipsa acestuia.

Pentru persoanele care au obținut autorizația de emigrare, o nouă carte de identitate în schimbul celei nevalabile se eliberează în cazul repatrierii.

La data actualizării informaţiei în Registrul de stat al populaţiei privind emigrarea autorizată a persoanei, Agenţia Servicii Publice informează, în scris sau prin mijloacele electronice de comunicare sau prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect):

1) Centrul administrativ militar în a cărui rază de competenţă teritorială persoana supusă militar a fost înregistrată la ultimul domiciliu sau la ultima reşedinţă temporară;

2) Casa Naţională de Asigurări Sociale, în cazul persoanei beneficiare de prestaţii sociale.

Serviciile de autorizarea emigrării cetățeanului Republicii Moldova se prestează conform tarifelor stabilite de Guvern, în funcţie de termenul comenzii, care sunt achitate de solicitant.

Beneficiarii de înlesniri, în condiţiile prevederilor legale, sunt scutiţi parţial de achitarea plăţilor pentru serviciile prestate în cazul prezentării documentelor confirmative. Prezentarea documentelor confirmative nu este obligatorie în cazul în care datele conținute în acestea sunt disponibile în resursele informaționale și pot fi consumate prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).

Cererea pentru eliberarea autorizaţiei de emigrare se respinge în cazul în care solicitantul a prezentat informaţii frauduloase sau documentele prezentate sunt insuficiente, conţin divergenţe, sunt nevalabile ori se constată că nu sunt autentice, precum şi în cazurile în care solicitantului i-a fost aplicată măsura de suspendare a dreptului la libera circulaţie în străinătate, prevăzute la art. 4 alin. (16) din Legea nr. 273/1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte.

Cetăţeanul Republicii Moldova care nu deţine actul de identitate de uz intern, declară că nu domiciliază în Republica Moldova şi care prezintă dovezi privind stabilirea domiciliului pe teritoriul altui stat, se consideră emigrant şi este în drept să obţină paşaportul cu menţiunea privind autorizaţia de emigrare. În aceasta situaţie, prezintă următoarele documente, după caz:

1) documentul eliberat de autoritatea străină ce atestă stabilirea domiciliului în străinătate (actul de identitate al cetăţeanului străin cu menţiunea respectivă, permisul de şedere provizorie sau permanentă, contractul de muncă etc.);

2) paşaportul cetăţeanului străin – în cazul persoanei care declară apartenenţa la cetăţenia şi a altui stat şi informaţia despre aceasta nu a fost anterior actualizată în Registrul de stat al populaţiei;

3) paşaportul anterior, dacă există, sau

4) declaraţia de pierdere sau furt al paşaportului;

5) documentele de stare civilă. Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);

6) avizul privind recunoaşterea persoanei ca cetăţean al Republicii Moldova sau adeverinţa privind dobândirea cetăţeniei Republicii Moldova, sau o altă dovadă a apartenenţei la cetăţenia Republicii Moldova, dacă nu au obţinut anterior acte de identitate ale Republicii Moldova. Prezentarea documentelor ce atestă dobândirea cetăţeniei Republicii Moldova nu este obligatorie, dacă informaţia respectivă este actualizată în Registrul de stat al populaţiei. 

Autorizarea emigrării copilului – cetăţean al Republicii Moldova

Cererea pentru eliberarea autorizaţiei de emigrare copilului se depune de către reprezentantul legal al acestuia (unul dintre părinţi, tutorele, curatorul), cu prezența obligatorie a copilului.

Reprezentantul legal al copilului în condițiile legii sunt părinţii, tutorele, curatorul.

Exercitarea atribuţiilor de reprezentant legal al copilului cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească este asigurată de către autoritatea tutelară teritorială.

La depunerea cererii pentru eliberarea autorizaţiei de emigrare reprezentantul legal prezintă următoarele documente, în original:

1) actul de identitate personal. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1).

În cazul în care persoana cu vârsta de peste 14 ani cu domiciliul în Republica Moldova a obţinut act de identitate de uz intern şi acesta este nevalabil din motivul schimbării datelor cu caracter personal, cererea se depune în baza cărţii de identitate provizorii;

2) cartea de identitate, buletinul de identitate al copilului, dacă vârsta acestuia este peste 14 ani. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1).

Dacă la momentul depunerii cererii pentru eliberarea autorizaţiei de emigrare persoana nu are asupra sa actul de identitate de uz intern sau termenul de valabilitate al acestuia este expirat sau solicitantul îl declară pierdut sau furat, precum, și în cazul copilului cu vârsta de peste 14 ani care nu a obţinut actul de identitate de uz intern, prezentarea acestuia nu este obligatorie. Identitatea solicitantului sau a persoanei care îl reprezintă se confirmă prin informaţia din Registrul de stat al populaţiei;

3) paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova valabil.

În cazul în care solicitantul nu deţine paşaport sau deţine paşaport nevalabil sau solicită eliberarea celui de-al doilea paşaport, cererea pentru eliberarea autorizaţiei de emigrare se depune concomitent cu cererea pentru eliberarea paşaportului, cu condiţia ca termenul comenzii serviciului de autorizare a emigrării să nu depăşească termenul comenzii serviciului de eliberare a paşaportului;

4) documentele de stare civilă. Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);

5) hotărârea instanţei de judecată definitivă şi irevocabilă privind decăderea din drepturile părinteşti (în cazul când unul din părinţii copilului este decăzut din drepturile părinteşti);

6) declaraţiile autentificate de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, după caz:

a) a părintelui care rămâne cu domiciliul sau reşedinţa temporară în Republica Moldova, din care să rezulte acordul acestuia pentru emigrarea copilului cu celălalt părinte sau acordul pentru emigrarea copilului la celălalt părinte care este stabilit deja cu domiciliul în străinătate. În cel din urmă caz, se prezintă şi declaraţia celuilalt părinte din care să rezulte că acesta acordă spaţiul locativ şi asigură întreţinerea copilului;

b) a copilului cu vârsta de peste 14 ani privind acordul acestuia de a emigra cu unul dintre părinţi.

În cazul în care din anumite motive solicitantul nu poate obţine declaraţiile specificate, acesta prezintă hotărârea instanţei de judecată definitivă şi irevocabilă privind dreptul la emigrare fără acordul respectiv.

Copilul părinţii căruia sunt cetăţeni ai Republicii Moldova stabiliţi cu domiciliul în străinătate şi care nu s-a repatriat până la atingerea majoratului se consideră emigrant.

În cazul în care reprezentanţii legali ai copilului sunt stabiliţi cu domiciliul în state diferite, domiciliul copilului se decide de comun acord, cu consimţământul acestuia dacă are vârsta de peste 14 ani. Declaraţia reprezentanţilor legali în acest sens şi consimţământul copilului se autentifică de notar sau de alte persoane abilitate prin lege să exercite această funcţie.

În cazul în care reprezentantul legal al copilului este altul decât părinţii, acesta, suplimentar la documentele prevăzute la subpunctele 1)-4), prezintă:

a) dispoziţia autorităţii tutelare teritoriale privind plasarea copilului în serviciul de tutelă/curatelă;

b) dispoziţia autorităţii tutelare teritoriale privind stabilirea statutului de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească;

c) avizul autorităţii tutelare teritoriale referitor la eliberarea autorizaţiei de emigrare pe numele copilului.

Serviciile de autorizarea emigrării cetățeanului Republicii Moldova se prestează conform tarifelor stabilite de Guvern, în funcţie de termenul comenzii, care sunt achitate de solicitant.

Înlesniri

Denumirea serviciuluiTermenTarif
Autorizarea emigrării a pensionarului beneficiar de pensie pentru limită de vârstă în condiţiile Legii nr.156/1998 privind sistemul public de pensii sau a persoanei cu dizabilitate severă sau accentuată20 de zile lucrătoare150 lei
Autorizarea emigrării a minorului care emigrează împreună cu cel puţin un părinteConform termenului de prestare a serviciului autorizarea emigrării pentru părintele copiluluigratuit

Informație oferită de:

Departamentul acte de identitate, cetăţenie şi evidenţă a persoanelor

Ultimul salvat:

18.12.2025