Termene și tarife
Termen | Tarif | Locul prestării |
---|---|---|
În ziua adresării | gratuit |
Informații generale
Întocmirea actului de deces reprezintă procedura de înregistrare a decesului în baza declaraţiei de deces, în termenul şi condiţiile stabilite de lege.
Declaraţia de deces se face verbal în termen de 3 zile de la data producerii decesului. Acest termen cuprinde atît ziua în care s-a produs decesul, cît şi ziua în care se face declaraţia.
Temeiurile înregistrării decesului
Decesul se înregistrează în temeiul:
- certificatului medical constatator al decesului, eliberat de o unitate sanitară;
- actului, eliberat de către organele competente, prin care se constată decesul persoanei supuse represiunilor şi ulterior reabilitate conform legislaţiei respective;
- hotărîrii instanţei judecătoreşti privind constatarea decesului sau privind declararea persoanei ca fiind decedată.
În cazul înregistrării decesului în baza certificatului constatator de deces ce a depăşit termenul de un an de la data cînd s-a produs evenimentul, întocmirea actului de deces are loc în limitele procedurii de înregistrare ulterioară a actului de stare civilă.
În anumite cazuri înregistrarea decesului este efectuată cu respectarea condiţiilor fixate pentru reconstituirea actului de stare civilă:
- decesului persoanei represate în baza comunicării Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, indiferent de timpul cînd a avut loc decesul;
- înregistrării decesului în temeiul hotărârii judecătoreşti, rămase definitive, privind declararea decesului unei persoane.
Au obligaţia de a face declaraţia de deces:
- membrii familiei;
- rudele decedatului;
- în lipsa persoanelor enumerate mai sus obligaţia de a declara decesul le revine colocatarilor, vecinilor, administraţiei imobilului, medicului sau altor persoane din unitatea sanitară unde s-a produs decesul;
- în cazul decedării persoanei în penitenciar sau într-o instituţie de protecţie socială, obligaţia de a face declaraţia de deces revine administraţiei instituţiei respective.
Actul de deces se întocmeşte în urma declaraţiei verbale:
- la organul de stare civilă sau primăria localităţii în a cărui rază teritorială:
- s-a produs decesul;
- a avut ultimul domiciliu persoana decedată;
- a fost găsit cadavrul persoanei decedate;
- se află instituţia care a eliberat actul constatator al decesului.
- la Misiunile diplomatice şi Oficiile consulare ale Republicii Moldova în cazul cînd decesul s-a produs peste hotarele ţării.
Documente necesare
La momentul înregistrării decesului declarantul este obligat să prezinte următoarele acte:
- certificatul medical constatator al decesului, eliberat de instituţia medicală ce a constatat decesul;
- actul de identitate, livretului militar sau adeverinţa de recrutare a persoanei decedate;
- certificatul de naştere;
- actul de identitate a declarantului.
în cazuri speciale:
- dovada, eliberată de poliţie sau procuratură cînd decesul a convenit în urma sinuciderii, unui accident sau altor acţiuni violente, precum şi în cazul găsirii unui cadavru, din care să rezulte că una din aceste autorităţi a fost sesizată despre deces;
- comunicarea administraţiei penitenciarului în cazul în care persoana a decedat în instituţiile penitenciare.
Informație oferită de:
Departamentul stare civiă
Ultimul salvat:
18.04.2024