Sari la conținutul principal

Care sunt documentele necesare pentru eliberarea pașaportului cetățeanului Republicii Moldova pe numele minorului?

Cererea pentru eliberarea pașaportului cetățeanului Republicii Moldova pentru copil se depune de către unul dintre reprezentanții legali ai acestuia cu prezența obligatorie a copilului la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrelor multifuncționale ale Agenţiei Servicii Publice, iar în străinătate - la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova.

Reprezentantul legal al copilului în condițiile legii sunt părinții, tutorele,curatorul sau exercitarea atribuţiilor de reprezentant legal al copilului este asigurată de către autoritatea tutelară teritorială.

În funcție de cine reprezintă copilul în condițiile legii, la depunerea cererii pentru eliberarea pașaportului pe numele acestuia documentele necesare se prezintă în original.

Documentele de stare civilă nu se prezintă dacă nu au intervenit schimbări în starea civilă şi în datele cu caracter personal ale părinţilor sau în datele cu caracter personal ale copilului sau dacă informaţia despre schimbările intervenite în starea civilă şi în datele cu caracter personal, despre actele și/sau documentele de stare civilă respective este actualizată în Registrul de stat al populaţiei. În cazul în care la data depunerii cererii pentru eliberarea paşaportului persoana cu domiciliul și/sau reședința temporară în Republica Moldova nu are asupra sa buletinul de identitate, prezentarea acestuia nu este obligatorie cu condiţia că buletinul de identitate nu a fost pierdut, furat sau deteriorat şi se află în termen de valabilitate. Identitatea solicitantului, precum şi valabilitatea buletinului de identitate se confirmă prin informaţia din Registrul de stat al populaţiei.

1) În cazul în care cererea se depune de către unul dintre părinții aflați în căsătorie se prezintă următoarele documente:

  • actul de identitate al părintelui care îl reprezintă;

  • buletinul de identitate al copilului, dacă vârsta acestuia este peste 16 ani;

  • certificatul de naștere al copilului;

  • avizul cu privire la anularea şi/sau modificarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări în datele cu caracter personal ale copilului;

  • certificatul de căsătorie al părinților;

  • pașaportul precedent al copilului, dacă îl deține, iar în cazul în care acesta a fost pierdut părintele depune declaraţia de pierdere a pașaportului.

Părintele care reprezintă copilul depune în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau din cadrul MDOC, sau prezintă declaraţia sa, autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului pe numele copilului.

Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului părintele achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii pașaportului precedent eliberat pe numele minorului în ţară achită și taxa de stat, iar prin intermediul MDOC, taxa de stat nu se achită.

2) În cazul în care cererea se depune de către unul dintre părinții care au desfăcut căsătoria se prezintă următoarele documente:

  • actul de identitate al părintelui care îl reprezintă;

  • buletinul de identitate al copilului, dacă vârsta acestuia este peste 16 ani;

  • certificatul de naștere al copilului;

  • avizul cu privire la anularea şi/sau modificarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări în datele cu caracter personal ale minorului;

  • certificatul de divorț al părinților;

  • pașaportul precedent al copilului, dacă îl deține, iar în cazul în care acesta a fost pierdut părintele depune declaraţia de pierdere a pașaportului;

  • hotărârea instanței de judecată, definitivă și irevocabilă, cu privire la desfacerea căsătoriei părinților, în cazul în care căsătoria a fost desfăcută prin intermediul instanței de judecată sau hotărârea instanței de judecată privind stabilirea întreținerii și domiciliului copilului cu unul dintre părinți sau privind decăderea din drepturile părintești a unuia din părinți.

Părintele căruia i-a fost încredinţat copilul prin hotărârea instanţei de judecată cu privire la desfacerea căsătoriei sau, după caz, cu privire la întreţinerea şi domiciliul copilului, depune, în scris, în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau prezintă declaraţia sa autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, din care să rezulte acordul său pentru eliberarea paşaportului copilului.

Prezentarea hotărârii instanței de judecată nu este obligatorie în cazul în care se va prezenta acordul ambilor părinţi privind eliberarea paşaportului copilului, autentificat de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie ori acordul va fi declarat de ambii părinți, în scris, în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate, precum şi în cazul în care unul dintre părinţi este împuternicit de celălalt părinte de a efectua toate acţiunile juridice în vederea eliberării paşaportului pe numele copilului prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice.

În cazul părinților a căror căsătorie a fost desfăcută de organul de stare civilă sau de notar, declarația în scris, din care rezultă acordul pentru eliberarea paşaportului o depune părintele, care reprezintă minorul. Informația despre autoritatea care a desfăcut căsătoria se indică în certificatul de divorț al părintelui.

Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului părintele achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii pașaportului precedent eliberat pe numele minorului în ţară achită și taxa de stat, iar prin intermediul MDOC, taxa de stat nu se achită.

3) În cazul în care cererea se depune de către unul dintre părinții copilului născut în afara căsătoriei, se prezintă următoarele documente:

  • actul de identitate al părintelui care îl reprezintă;

  • buletinul de identitate al copilului, dacă vârsta acestuia este peste 16 ani;

  • certificatul de naștere al copilului;

  • avizul cu privire la anularea şi/sau modificarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări în datele cu caracter personal ale minorului;

  • pașaportul precedent al copilului, dacă îl deține, iar în cazul în care acesta a fost pierdut părintele depune declaraţia de pierdere a pașaportului.

Părintele care reprezintă copilului depune în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate declarația pe proprie răspundere precum că căsătoria cu celălalt părinte al copilului nu a fost înregistrată și îşi exprimă acordul pentru eliberarea pașaportului copilului .

Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului părintele achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii pașaportului precedent eliberat pe numele copilului în ţară achită și taxa de stat, iar prin intermediul MDOC, taxa de stat nu se achită.

4) În cazul copilului ai cărui părinţi sunt minori sau al cărui unic părinte este minor, care nu au dobândit capacitatea deplină de exerciţiu, în condiţiile art. 26 din Codul Civil, în calitate de solicitant acţionează reprezentantul legal al părinţilor minori/al unicului părinte şi prezintă următoarele documente:

  • actul de identitate al reprezentantului legal al părintelui minor;

  • buletinul de identitate al copilului, dacă vârsta acestuia este peste 16 ani;

  • certificatul de naștere al copilului; d) certificatul de naștere al părintelui minor;

  • avizul cu privire la anularea şi/sau modificarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări în datele cu caracter personal ale minorului;

  • pașaportul precedent al copilului, dacă îl deține, iar în cazul în care acesta a fost pierdut reprezentantul legal al părintelui minor depune declaraţia de pierdere a pașaportului.

Persoana care reprezintă copilul în calitate de reprezentant legal depune în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau prezintă declaraţia sa autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului copilului.

Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului persoana care reprezintă copilul achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii pașaportului precedent eliberat pe numele copilului în ţară achită și taxa de stat, iar prin intermediul MDOC, taxa de stat nu se achită.

5) În cazul în care cererea se depune de către tutore sau curator, se prezintă următoarele documente:

  • buletinul de identitate al tutorelui sau al curatorului;

  • buletinul de identitate al minorului, dacă vârsta acestuia este peste 16 ani;

  • certificatul de naștere al copilului;

  • avizul cu privire la anularea şi/sau modificarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări în datele u caracter personal ale minorului;

  • pașaportul precedent al copilului, dacă îl deține, iar în cazul în care acesta a fost pierdut tutorele sau curatorul depune declaraţia de pierdere a pașaportului;

  • dispoziţia autorităţii tutelare teritoriale cu privire la stabilirea statutului de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească;

  • dispoziția autorității tutelare teritoriale care confirmă instituirea tutelei sau curatelei asupra copilului cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească.

Tutorele sau curatorul care reprezintă copilul depune în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau prezintă declaraţia sa autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului copilului.

Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului tutorele sau curatorul achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii pașaportului precedent eliberat pe numele minorului achită în ţară și taxa de stat, iar prin intermediul MDOC, taxa de stat nu se achită.

6) În cazul în care cererea se depune de către autoritatea tutelară teritorială în a cărei rază de competenţă teritorială este locul aflării sau locul de plasament al copilului separat de părinţi, inclusiv al celuia plasat în serviciul de plasament de tip familial, cu excepția serviciului tutelă/curatelă, sau în serviciul de plasament de tip rezidenţial, se prezintă următoarele documente:

  • legitimaţia de serviciu sau actul de identitate personal al reprezentantului autorităţii tutelare teritoriale;

  • buletinul de identitate al copilului, dacă vârsta acestuia este peste 16 ani;

  • certificatul de naștere al copilului;

  • avizul cu privire la anularea şi/sau modificarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări în datele u caracter personal ale minorului;

  • pașaportul precedent al copilului, dacă îl deține, iar în cazul în care acesta a fost pierdut reprezentantul autorităţii tutelare teritoriale depune declaraţia de pierdere a pașaportului;

  • dispoziţia autorităţii tutelare cu privire la stabilirea statutului de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească;

  • dispoziţia autorităţii tutelare privind plasarea copilului în serviciul/instituţia respectivă;

  • demersul autorităţii tutelare teritoriale cu privire la eliberarea pașaportului pentru copil și la împuternicirile de reprezentare a acestuia.

Reprezentantul autorităţii tutelare teritoriale care reprezintă copilul depune în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau prezintă declaraţia sa autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului copilului.

Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului reprezentantul autorităţii tutelare teritoriale achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii pașaportului precedent eliberat pe numele minorului în ţară achită și taxa de stat, iar prin intermediul MDOC, taxa de stat nu se achită.

7) În cazul în care cererea se depune de către autoritatea tutelară teritorială în evidenţa căreia se află copilul separat de părinţi pe motivul aflării temporare a părinților/unicului părinte pentru o perioadă mai mare de două luni în altă localitate din țară sau de peste hotare, se prezintă următoarele documente:

  • legitimaţia de serviciu sau actul de identitate personal al reprezentantului autorităţii tutelare teritoriale;

  • buletinul de identitate al minorului copilului, dacă vârsta acestuia este peste 16 ani;

  • certificatul de naștere al copilului;

  • avizul cu privire la anularea şi/sau modificarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări în datele u caracter personal ale minorului;

  • pașaportul precedent al copilului, dacă îl deține, iar în cazul în care acesta a fost pierdut reprezentantului autorităţii tutelare teritoriale depune declaraţia de pierdere a pașaportului;

  • demersul autorităţii tutelare teritoriale în evidenţa căreia se află copilul cu privire la eliberarea pașaportului pentru copil și la împuternicirile de reprezentare a acestuia.

Reprezentantul autorităţii tutelare teritoriale depune în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau prezintă declaraţia sa autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului copilului.

Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului reprezentantul autorităţii tutelare teritoriale achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii pașaportului precedent eliberat pe numele minorului în ţară achită și taxa de stat, iar prin intermediul MDOC, taxa de stat nu se achită.

Compartiment