Sari la conținutul principal

Radierea din evidența la domiciliu și/sau la reședința temporară (R)

Termene și tarife

1) la cererea solicitantului, a proprietarului sau a coproprietarilor locuinței, proprietate privată; la demersul locatorului prin care se confirmă rezoluțiunea locațiunii locuinței proprietate publică; la demersul administrației instituțiilor, organizațiilor, întreprinderilor în a căror administrare se află încăperile locuibile:

TermenTarifLocul prestării
La momentul adresăriim

50 lei 

gratuit3

mServiciile marcate cu litera „m” sunt disponibile inclusiv prin intermediul misiunilor diplomatice și al oficiilor consulare ale Republicii Moldova.


3Condițiile de prestare a serviciului cu înlesniri sunt stipulate în pct. 6 din anexa nr.3 la Hotărârea Guvernului nr.966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenția Servicii Publice

2) în cazul autorizării emigrării prin subdiviziunile teritoriale ale ASP; la demersul administrației serviciilor sociale de plasament sau al penitenciarelor în a căror administrare se află încăperile locuibile:

TermenTarifLocul prestării
La momentul adresăriigratuit

3) în cazul decesului; autorizării emigrării prin MDOC; în temeiul hotărârii instanței de judecată sau încheierii subdiviziunii competente din cadrul Agenției Servicii Publice:

TermenTarifLocul prestării
La momentul adresăriigratuit

Informații generale

Radierea din evidenţă a persoanelor se efectuează:

  1. la cererea solicitantului;

    Copilul înregistrat la domiciliu sau la reședința temporară a părinților/părintelui nu poate fi radiat din evidență la cerere, dacă părinții/părintele rămân(e) înregistrați/înregistrat în continuare pe adresa respectivă, cu excepția cazurilor de înregistrare a copilului la adresa celuilalt părinte sau la o altă adresă, în cazul copilului cu vârsta de peste 14 ani.

  2. la schimbarea domiciliului sau a reședinței temporare şi/sau în cazul autorizării emigrării;

  3. la cererea sau demersul proprietarului sau a coproprietarilor locuinţei proprietate privată, identificat(ţi) prin actul de identitate şi care prezintă documentul ce atestă dreptul de proprietate asupra acestei locuinţe. În cazul în care locuinţa este proprietate privată a persoanei juridice, solicitantul prezintă suplimentar extrasul din Registrul de stat al unităţilor de drept, pentru a stabili administratorul persoanei juridice respective. Prezentarea acestui extras nu este obligatorie dacă autoritatea competentă poate verifica această informaţie prin Registrul de stat al unităţilor de drept.

    În situaţiile în care titularul de drept depune în scris o declaraţie potrivit căreia dreptul său de proprietate asupra locuinţei este înregistrat în Registrul bunurilor imobile, prezentarea documentelor ce atestă acest drept nu este obligatorie, dacă autoritatea competentă poate verifica prin resursele informaţionale automatizate ale cadastrului bunurilor imobile, veridicitatea datelor declarate.

    În cazul înstrăinării sau moştenirii locuinţei aflate în proprietate privată, persoanele înregistrate anterior trecerii dreptului de proprietar asupra acestui imobil se radiază din evidenţă la cererea proprietarului sau a unuia din coproprietari, dacă actul juridic respectiv nu prevede altfel.

    În cazul înstrăinării sau moştenirii unei cote-părţi din locuinţa aflată în proprietate privată, persoanele înregistrate anterior trecerii dreptului de proprietar asupra acestei cote-părţi se radiază din evidenţă la cererea tuturor coproprietarilor locuinţei, dacă actul juridic respectiv nu prevede altfel.

    În cazul radierii tuturor drepturilor reale înscrise în Registrul bunurilor imobile asupra locuinţei distruse (demolate), persoanele înregistrate la domiciliu sau la reşedinţa temporară pe adresa respectivă se radiază din evidenţă în temeiul cererii sau al demersului proprietarului sau al unuia din coproprietarii terenului pe care a fost amplasat bunul imobil cu destinaţie locativă.

  4. la demersul locatorului prin care se confirmă rezoluţiunea locaţiunii a locuinţei proprietate publică. În această situație reprezentantul locatorului se identifică prin actul de identitate şi prezintă documentele ce atestă dreptul de proprietate sau de gestiune şi de reprezentare;

  5. la demersul administrației instituțiilor, organizațiilor, întreprinderilor sau serviciilor sociale de plasament în a căror administrare se află încăperile locuibile care le aparţin (cămine, cazarme, case-internat, case de copii de tip familial, case comunitare, aziluri de bătrâni şi invalizi, orfelinate, instituţii penitenciare, unităţi şi structuri militare, centre de plasament temporar, alte tipuri de instituţii rezidenţiale), în situaţia în care încăperea locuibilă nu a fost transmisă în folosinţă în baza unui contract de locaţiune;

  6. în cazul privării persoanei de dreptul de folosinţă asupra locuinţei – în temeiul hotărârii instanţei de judecată definitive şi irevocabile;

  7. în cazul decesului – în temeiul certificatului de deces sau comunicării oficiale în acest sens a organului de stare civilă, sau în temeiul informației despre actul şi certificatul de deces al persoanei respective, actualizate în Registrul de stat al populaţiei de organul de stare civilă. Cetățenii Republicii Moldova decedați în străinătate, ale căror acte de deces nu au fost transcrise în registrele de stare civilă ale Republicii Moldova, pot fi radiați din evidență şi în temeiul comunicării oficiale privind decesul a organului de stare civilă, întocmite în temeiul comunicării oficiale a autorităţii competente din străinătate şi transmise direct Agenţiei Servicii Publice sau prin intermediul Ministerului Justiţiei ori MDOC, potrivit obligaţiilor prevăzute de acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte sau pe bază de reciprocitate.

Copiii şi persoanele aflate la întreţinerea proprietarului, a coproprietarului sau a statului nu pot fi radiaţi din evidenţă la cererea proprietarului sau a coproprietarilor locuinţei proprietate privată sau la demersul administraţiei instituţiilor, organizaţiilor, întreprinderilor sau serviciilor sociale de plasament.

Cererea pentru radierea din evidenţă se depune personal sau de reprezentatul împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice.

În cazul radierii din evidenţa la domiciliu fără înregistrare la o altă adresă, buletinul de identitate pentru cetăţenii Republicii Moldova, inclusiv cel electronic, eliberat după data de 7 martie 2013 (formatul ID-I), devine nevalabil din momentul radierii.

Persoanele juridice de drept public și de drept privat, precum și persoanele fizice abilitate conform cadrului normativ să îndeplinească un serviciu public sau de interes public, care din diferite motive nu au acces la platforma de interoperabilitate (MConnect), pot verifica on-line înregistrările privind adresa de domiciliu și de reședință temporară pe Portalul guvernamental de verificare a datelor, prin accesarea adresei electronice https://verifica.gov.md, (Link- https://e-services.md/ro/content/verifica-adresa).

Înlesniri

Serviciul de radiere din evidenţă de la domiciliu şi/sau reşedinţa temporară se prestează în mod gratuit:

  1. persoanelor în etate, persoanelor cu dizabilități, îngrijitorului persoanei cu dizabilități membru al familiei al cărei venit lunar este mai mic decât un salariu mediu pe economie;

  2. persoanelor aflate la tratament prin constrângere, internate sau primite spre îngrijire ori în plasament în instituţiile de asistenţă socială, în instituţiile medico-sanitare specializate (azile de bătrâni, centre de plasament, centre de reabilitare, centre comunitare multifuncţionale, instituţii psihoneurologice şi alte instituţii similare), în baza demersului instituţiei respective;

  3. copiilor cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau cu statut de copil rămas fără ocrotire părintească, în baza demersului autorităţii tutelare teritoriale;

  4. persoanelor condamnate la închisoare care îşi ispăşesc pedeapsa în instituţiile penitenciare în baza demersului instituţiei respective;

  5. persoanelor social-defavorizate fără domiciliu plasate temporar în centre sociale în baza demersului instituţiei respective.

Serviciul de radiere din evidenţă de la domiciliu şi/sau de la reşedinţa temporară se prestează la momentul adresării.

Informație oferită de:

Departamentul acte de identitate, cetăţenie şi evidenţă a persoanelor

Ultimul salvat:

09.12.2025