Skip to main content

Eliberarea cărții de identitate provizorii (CP)

Termene și tarife

TermenTarifLocul prestării
La momentul adresăriim

100 lei 


gratuit8

8Condițiile de prestare a serviciului cu înlesniri sunt stipulate în pct. 3 din anexa nr.3 la Hotărârea Guvernului nr.966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenția Servicii Publice


mServiciile marcate cu litera „m” sunt disponibile inclusiv prin intermediul misiunilor diplomatice și al oficiilor consulare ale Republicii Moldova.

Informații generale

Cartea de identitate provizorie se eliberează, în situaţii speciale, pentru întrebuințare pe teritoriul Republicii Moldova, cetăţenilor Republicii Moldova:

  • persoanei care a depus cerere pentru eliberarea cărții de identitate și solicită un act de identitate provizoriu pe perioada de confecționare a acesteia;
  • persoanei care nu deține toate documentele necesare pentru eliberarea cărții de identitate și nu deține un alt act de identitate aflat în termen de valabilitate (pașaport, document de călătorie);
  • persoanei social vulnerabile, pentru a beneficia de asistență socială, medicală sau juridică de urgență;
  • persoanei care nu deține act de identitate valabil, pentru a beneficia de servicii de stare civilă ce generează schimbarea cărții de identitate;
  • persoanei care nu deține act de identitate valabil și care execută o pedeapsă penală privativă de libertate, reținută sau aflată în arest preventiv, la solicitarea autorităților competente;
  • persoanei care renunță la numărul de identificare de stat;
  • persoanei care a emigrat autorizat și nu deține act de identitate valabil;
  • persoanei pentru care prelevarea amprentelor digitale este temporar imposibilă;
  • persoanei cu drept de vot care, în ziua desfășurării scrutinului electoral, nu deține niciun act de identitate necesar pentru efectuarea votării în condițiile prevederilor legale din domeniul electoral.

Termenul de valabilitate pentru cartea de identitate provizorie

Se stabilește de Agenția Servicii Publice și nu poate depăși 1 an.

Pentru persoanele care execută o pedeapsă penală privativă de libertate, cartea de identitate provizorie se eliberează pe termenul aflării în detenție, dar nu mai mare de 10 ani, iar pentru persoanele care renunţă la numărul de identificare de stat – pe termen de 10 ani.

Actele de identitate provizorii eliberate până la 31 martie 2025 se consideră valabile potrivit termenului de valabilitate al acestora, dacă nu intervin situaţii în care potrivit prevederilor legale acestea devin nevalabile.

Depunerea cererii

Cererea pentru eliberarea cărții de identitate provizorii se depune de către solicitant, în țară, la orice serviciu eliberare a actelor de identitate (SEAI), iar în străinătate, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare (MDOC) ale Republicii Moldova. În lipsa MDOC în statul de reședință al solicitantului, cererea respectivă poate fi depusă la orice MDOC.

Situații speciale pentru depunerea cererii

  • în cazul copilului, inclusiv al celui cu statut de copil rămas fără ocrotire părintească sau cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească, care este plasat în serviciul de tutelă/curatelă, în calitate de solicitant acționează reprezentantul legal al acestuia (unul dintre părinți, tutorele sau curatorul), cu prezența obligatorie a copilului. În noțiunea copil nu se încadrează persoanele care, în condițiile art.26 alin.(2) şi (3) din Codul civil nr.1107/2002, au dobândit capacitatea deplină de exercițiu până la împlinirea vârstei de 18 ani;
  • în cazul copilului ai cărui părinţi sunt minori sau al cărui unic părinte este minor, în calitate de solicitant acţionează reprezentantul legal al părinţilor minori/al unicului părinte minor;
  • în cazul copilului separat de părinţi, inclusiv al celui plasat în serviciul de plasament de tip familial, cu excepţia serviciului tutelă/curatelă, sau în serviciul de plasament de tip rezidenţial, cererea se depune de către autoritatea tutelară teritorială în a cărei rază de competenţă teritorială este locul aflării sau locul de plasament al copilului, cu prezenţa obligatorie a acestuia;
  • în cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, în calitate de solicitant acţionează reprezentantul legal al acesteia (tutore), cu prezenţa obligatorie a persoanei reprezentate;
  • în cazul persoanei imobilizate, al persoanei aflate la tratament prin constrîngere, al persoanei aflate în arest preventiv sau în detenție, cererea pentru eliberarea cărții de identitate, provizorie poate fi depusă prin reprezentant împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice;
  • în cazul persoanei imobilizate și pentru care prelevarea amprentelor digitale nu este obligatorie sau este imposibilă, cererea pentru eliberarea cărții de identitate poate fi depusă prin reprezentant împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice;
  • în cazul persoanei care este internată într-o instituție medicală şi se află în stare gravă (inconștientă, în comă), cererea se depune de către persoana care acționează în interesul acesteia (membru de familie, ruda), iar în lipsa unei astfel de persoane, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituției medicale în cauză sau al autorității administrației publice locale, dacă persoana internată beneficiază de asistență socială;
  • în cazul persoanei cu boli mintale sau deficienţe fizice, mintale sau psihologice, aflată la întreţinere în instituţia de tratament sau în instituţia socială, asupra căreia nu este instituită măsura de ocrotire sub nicio formă, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituţiei respective.

Respingerea cererii

Cererea pentru eliberarea cărţii de identitate provizorii se respinge în cazul în care solicitantul a prezentat informaţii frauduloase sau documentele prezentate sînt insuficiente, conţin divergenţe, sînt nevalabile ori se constată că nu sînt autentice. În sensul prezentului alineat, noţiunea de document nevalabil nu se răsfrînge asupra actelor de identitate care urmează a fi schimbate.

Examinarea cererii repetate se efectuează după înlăturarea cauzelor care au generat respingerea cererii anterioare.

Respingerea cererii pentru eliberarea actului de identitate poate fi contestată în modul stabilit în Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018.

Furnizarea, comunicarea sau declararea cu rea intenție a unor date eronate, incomplete sau false de către o persoană fizică, fie pentru sine, fie pentru un terț, se sancționează în conformitate cu prevederile legislației penale sau contravenționale.

Identificarea persoanei

Copilul, inclusiv cel cu statut de copil rămas fără ocrotire părintească sau cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească, care este plasat în serviciul de tutelă/curatelă, precum și persoana asupra căreia este instituită măsura de ocrotire judiciară sub forma tutelei se identifică de către reprezentantul legal corespunzător (părintele, tutorele, curatorul), în temeiul declarației pe proprie răspundere, depuse în scris în fața persoanei responsabile din cadrul subdiviziunii Agenției Servicii Publice sau MDOC.

Copilul separat de părinți, inclusiv cel plasat în serviciul de plasament de tip familial, cu excepția serviciului tutelă/curatelă, sau în serviciul de plasament de tip rezidențial se identifică de către autoritatea tutelară teritorială în a cărei rază de competență teritorială este locul aflării sau locul de plasament al copilului.

Identificarea persoanei care a atins vârsta majoratului și până la momentul adresării nu a fost identificată sau identificarea anterioară a acesteia nu poate fi probată se face în temeiul declaraţiei în scris pe propria răspundere a solicitantului şi a soţului (soţiei) sau a solicitantului şi a unei rude de gradul I-III. În lipsa soțului (soției) sau a rudei de gradul I-III, identificarea acesteia se face în temeiul declarațiilor pe proprie răspundere, depuse concomitent de trei persoane terțe, cetățeni ai Republicii Moldova, titulari ai actelor de identitate valabile, care cunosc identitatea persoanei. În aceste cazuri se prezintă suplimentar autobiografia solicitantului, precum și documentele justificative, eliberate de organele de poliție, de autoritatea administraţiei publice locale sau de altă instituţie de stat, care dispune de informaţie despre persoana în cauză (livret militar, carnet de pensionar, certificat de la locul de studii sau muncă, titlul de călătorie etc.), dacă acestea contribuie la stabilirea identității persoanei.

Dacă persoana care urmează a fi identificată este titulară a unui act de identitate valabil eliberat de către autoritățile altui stat, aceasta se identifică în baza documentului respectiv.

Declarația de identificare a persoanei care solicită sau pe numele căreia se solicită eliberarea actelor de identitate se depune în scris, în fața persoanei responsabile din cadrul autorității competente.

Veridicitatea și conformitatea datelor declarate referitoare la persoana supusă identificării, precum și la rudele acesteia se verifică prin resursele informaționale de către persoana responsabilă din cadrul autorității competente.

În cazul persoanelor aflate la tratament prin constrângere, arest preventiv, în detenţie sau reţinute de organele competente şi care nu au asupra lor acte de identitate, identificarea se efectuează de către instituţia respectivă, cu întocmirea avizului în acest sens.

În cazul în care nu este posibilă identificarea persoanei conform ordinii stabilite, identitatea acesteia se stabileşte de către instanța de judecată.

Înmânarea cărții de identitate provizorii

Cartea de identitate provizorie se înmânează în ziua depunerii cererii, contra semnătură, personal titularului sau, după caz, reprezentantului legal, sau reprezentantului împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție, ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice, sau persoanei care acționează în interesul acestuia în condițiile prevederilor legale.

Documente necesare

Pentru eliberarea cărţii de identitate provizorie, în funcție de motivul solicitării, se prezintă următoarele documente, după caz:

  • actul de identitate de uz intern, după caz, paşaportul de tip sovietic (modelul anului 1974) ce urmează a fi schimbat;
  • actul de identitate al reprezentantului legal. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
  • documentele de stare civilă (certificatul de naștere, certificatul de schimbare a numelui și/sau prenumelui, certificatul de căsătorie, certificatul de divorț, certificatul de deces al soțului/soției, certificatele de naștere ale copiilor, extrasul de pe actul de stare civilă, avizul cu privire la anularea și/sau modificarea actului de stare civilă, precum și alte documente de stare civilă eliberate în condițiile prevederilor legale). Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);
  • încheierea de stabilire a identității eliberată de către instanța de judecată;
  • avizul de stabilire a identității persoanei aflate la tratament prin constrângere, arest preventiv, în detenție sau reținute de organele competente, eliberat de instituțiile respective;
  • certificatul medical care atestă imobilitatea persoanei sau starea gravă (comă, boală mintală, deficiențe fizice, mintale, psihologice) și aflarea în instituția medicală ori în instituția socială;
  • documentul ce confirmă împuternicirile de reprezentare, după caz:
    • procura autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție, în cazul persoanei imobilizate, al persoanei aflate la tratament prin constrângere, al persoanei aflate în arest preventiv sau în detenție;
    • documentul în care este înscris numărul de înregistrare a împuternicirii de reprezentare acordată în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice;
    • actul juridic încheiat în formă autentică care confirmă instituirea tutelei ori curatelei (dispoziția autorității tutelare teritoriale, hotărârea instanței de judecată definitivă și irevocabilă cu privire la instituirea măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei sau, după caz, decizia consiliului de familie privind desemnarea tutorelui/curatorului), în cazul copilului cu statut de copil rămas fără ocrotire părintească sau cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească, care este plasat în serviciul de tutelă/curatelă, precum și în cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei;
    • demersul autorității tutelare teritoriale cu privire la eliberarea cărții de identitate provizorii pe numele copilului și la împuternicirile de reprezentare a acestuia, în cazul copilului separat de părinți, inclusiv al celui plasat în serviciul de plasament de tip familial, cu excepția serviciului de tutelă/curatelă, sau în serviciul de plasament de tip rezidențial, reprezentantul autorității tutelare teritoriale în a cărei rază de competentă teritorială este locul aflării sau locul de plasament al copilului;
    • documentul ce confirmă împuternicirile de reprezentare sau demersul autorității administrației publice locale, al instituției medicale ori al instituției sociale, în cazul persoanei imobilizate sau în stare gravă (comă, boală mintală, deficiențe fizice, mintale, psihologice), care se află în instituția medicală ori socială;
  • documentul care atestă dizabilitatea sau certificatul medical care confirmă că prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă permanent;
  • declarația de pierdere sau furt a actului de identitate de uz intern;
  • pașaportul cetățeanului străin – în cazul persoanei care declară apartenența la cetățenia și a altui stat și informația despre aceasta nu a fost actualizată în Registrul de stat al populației;
  • cererea de certificare a cheii publice;
  • adeverința privind dobândirea cetățeniei Republicii Moldova sau avizul privind recunoașterea sa ca cetățean al Republicii Moldova – în cazul persoanei care a dobândit cetățenia Republicii Moldova și are domiciliul pe teritoriul țării sau se repatriază. Prezentarea documentelor ce atestă dobândirea cetățeniei Republicii Moldova nu este obligatorie, dacă această informație a fost actualizată în Registrul de stat al populației;
  • dovada achitării tarifelor stabilite pentru eliberarea cărții de identitate provizorii. În cazul în care achitarea tarifelor a fost efectuată prin instrumentele de plăți electronice, dovada achitării se verifică prin sistemele informaționale instituționale, fără a fi solicitată dovada achitării pe suport de hârtie.

Documentele specificate în prezentul punct se prezintă în original, cu excepția hotărârii instanței de judecată care se prezintă în copie autentificată în modul corespunzător.

Eliberarea cărţii de identitate provizorii copilului

Cererea pentru eliberarea cărții de identitate provizorii pe numele copilului se depune de către unul din părinți, cu prezența obligatorie a copilului, la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv la cele amplasate în centrele multifuncționale ale Agenției Servicii Publice.

La depunerea cererii părintele prezintă următoarele documente:

  • certificatul de naștere al copilului. Prezentarea certificatului de naștere nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);
  • actul de identitate personal. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1).

Serviciul de eliberare a primei cărți de identitate provizorii se prestează în mod gratuit.

Eliberarea cărţii de identitate provizorii copilului plasat în serviciul tutelă/curatelă

Cererea pentru eliberarea cărții de identitate provizorii pe numele copilului plasat în serviciul tutelă/curatelă se depune de către reprezentantul legal corespunzător (tutorele/curator), cu prezența obligatorie a copilului, la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv la cele amplasate în centrele multifuncționale ale Agenției Servicii Publice.

La depunerea cererii tutorele sau curatorul prezintă următoarele documente:

  • certificatul de naștere al copilului. Prezentarea certificatului de naștere nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);
  • actul de identitate al reprezentantului legal corespunzător. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
  • actul juridic încheiat în formă autentică care confirmă instituirea tutelei ori curatelei (dispoziția autorității tutelare teritoriale, hotărârea instanței de judecată definitivă și irevocabilă cu privire la instituirea măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei sau, după caz, decizia consiliului de familie privind desemnarea tutorelui/curatorului).

Serviciul de eliberare a primei cărți de identitate provizorii se prestează în mod gratuit.

Eliberarea cărţii de identitate provizorii copilului separat de părinți, inclusiv plasat în serviciul social de plasament

Cererea pentru eliberarea cărții de identitate provizorii copilului separat de părinți, inclusiv al celui plasat în serviciul de plasament de tip familial, cu excepția serviciului de tutelă/curatelă, sau în serviciul de plasament de tip rezidențial se depune de către autoritatea tutelară teritorială în a cărei rază de competență teritorială este locul aflării sau locul de plasament al copilului, cu prezența obligatorie a copilului, la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv la cele amplasate în centrele multifuncționale ale Agenției Servicii Publice.

La depunerea cererii reprezentantul autorității tutelare teritoriale prezintă, după caz, următoarele documente:

  • legitimația de serviciu sau actul de identitate personal. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
  • dispoziția autorității tutelare teritoriale cu privire la stabilirea statutului de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească;
  • dispoziția autorității tutelare teritoriale privind plasarea copilului în serviciul social de plasament respectiv;
  • demersul autorității tutelare teritoriale cu privire la eliberarea cărții de identitate provizorii pe numele copilului și la împuternicirile de reprezentare a acestuia.

Serviciul de eliberare a primei cărți de identitate provizorii se prestează în mod gratuit.

Eliberarea cărţii de identitate provizorii persoanei care a renunțat la IDNP

Cartea de identitate provizorie se eliberează în temeiul cererii depuse personal de către solicitant sau de către reprezentantul legal al acestuia, sau de către persoana care îl reprezintă la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrului multifuncțional al Agenției Servicii Publice.

Eliberarea cărții de identitate provizorii persoanelor care renunță la numărul de identificare de stat (IDNP) se efectuează în condițiile generale stabilite pentru eliberarea cărții de identitate provizorii.

În cazul completării cărții de identitate provizorii pentru persoanele care au renunțat la numărul de identificare de stat, rubrica prevăzută pentru IDNP se completează cu semnul „<”.

Eliberarea cărţii de identitate provizorii persoanei internate într-o instituție medicală

Cererea pentru eliberarea cărții de identitate provizorii pe numele persoanei care este internată într-o instituție medicală și se află în stare gravă (inconștientă, în comă) se depune de către persoana care acționează în interesul acestuia (membru de familie, rudă) la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv la cele amplasate în centrele multifuncționale ale Agenției Servicii Publice.

În lipsa unei astfel de persoane, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituției medicale în cauză sau al autorității administrației publice locale, dacă persoana internată beneficiază de asistență socială.

La depunerea cererii reprezentantul autorității tutelare teritoriale prezintă, după caz, următoarele documente:

  • actul de identitate al solicitantului aflat în posesie. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
  • documentele de stare civilă. Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);
  • certificatul medical care atestă imobilitatea persoanei sau starea gravă (comă, boală mintală, deficiențe fizice, mintale, psihologice) și aflarea în instituția medicală ori în instituția socială, precum și imposibilitatea prelevării amprentelor digitale, după caz;
  • o fotografie de dată recentă de dimensiunea 10x15 cm, color, mat, pe fond alb;
  • actul de identitate personal al membrului de familie sau al rudei, în cazul în care în interesul solicitantului acționează una din aceste persoane. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
  • demersul instituției medicale sau al autorității administrației publice locale și legitimația de serviciu sau actul de identitate al reprezentantului instituției medicale sau al autorității administrației publice locale, în cazul în care în interesul persoanei acționează reprezentantul acestor entități.

În situațiile în care imaginea facială a solicitantului nu poate fi preluată din motiv că acesta are leziuni sau traumatisme faciale grave ori pe fața acestuia este aplicat pansament și nu este posibilă prezentarea fotografiei de dată recentă, în temeiul certificatului medical care confirmă starea de sănătate respectivă, imaginea facială se preia din profilul persoanei din Registrul de stat al populației, actualizată la eliberarea ultimului act de identitate.

Înlesniri

Categoriile de persoane care beneficiază de înlesniri la eliberarea cărții de identitate provizorii a cetățeanului Republicii Moldova sunt stabilite în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenția Servicii Publice.

Serviciile de eliberare a cărții de identitate provizorii se prestează, în mod gratuit, următoarelor categorii de persoane, cetățeni ai Republicii Moldova:

  1. Pensionarilor beneficiari de pensii pentru limită de vârstă în condițiile Legii nr.156/1998 privind sistemul public de pensii și persoanelor cu dizabilitate severă, accentuată sau medie, în cazul în care nu dispun de documentele necesare pentru eliberarea cărții de identitate, precum și în cazul în care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă temporar;
  2. Persoanelor care, potrivit cadrului normativ, au statut de veteran de război, în cazul în care nu dispun de documentele necesare pentru eliberarea cărții de identitate, o singură dată;
  3. Participanților la lichidarea consecințelor avariei de la Cernobîl, în cazul în care nu dispun de documentele necesare pentru eliberarea cărții de identitate, o singură dată;
  4. La prima eliberare persoanelor, indiferent de vârstă, care anterior nu au deținut buletin de identitate, inclusiv electronic, în cazul în care nu dispun de documentele necesare pentru eliberarea primei cărți de identitate, precum și în cazul în care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă temporar;
  5. Persoanelor care renunță la numărul de identificare de stat, la prima eliberare a cărții de identitate provizorii;
  6. Persoanelor aflate la tratament prin constrângere, în arest preventiv sau reținute de organele de drept;
  7. Victimelor traficului de ființe umane, în cazul în care nu dispun de documentele necesare pentru eliberarea cărții de identitate, în baza demersului eliberat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale, sau de structurile teritoriale de asistență socială, sau de Ministerul Afacerilor Interne;
  8. Cetățenilor Republicii Moldova cu drept de vot, aflați pe teritoriul Republicii Moldova, în cazul în care în ziua desfășurării scrutinului electoral nu dețin niciun act de identitate necesar pentru exercitarea votului în condițiile prevederilor legale din domeniul electoral;
  9. Persoanelor care sunt victime ale calamităților naturale, incendiilor sau ale altor dezastre și care declară, că urmare producerii unor astfel de situații, buletinul de identitate sau cartea de identitate, inclusiv cele provizorii ale acestora au fost pierdute, distruse sau deteriorate.

În condițiile subpunctelor 2), 3) și 5) cartea de identitate provizorie se eliberează în mod gratuit persoanelor care anterior nu au beneficiat de această înlesnire la eliberarea buletinului de identitate provizoriu.

Cererea pentru prestarea serviciului de eliberare a cărții de identitate provizorii, în mod gratuit, se examinează în ziua adresării solicitantului.

Specimen

MODELUL
cărții de identitate provizorii eliberată cetăţeanului Republicii Moldova

pusă în circulație cu începere de la 31 martie 2025


MODELUL
al buletinului de identitate provizoriu al cetăţeanului Republicii Moldova

pus în circulaţie cu începere de la 7 martie 2013

MODELUL
al buletinului de identitate provizoriu al cetăţeanului Republicii Moldova

pus în circulaţie cu începere de la 1 aprilie 2020

Informație oferită de:

Departamentul acte de identitate, cetăţenie şi evidenţă a persoanelor

Ultimul salvat:

23.12.2025