Carte de identitate
În cazul în care semnătura electronică calificată (eCA) stocată pe buletinul de identitate electronic a expirat sau nu mai poate fi utilizată, documentul rămâne valabil pentru identificare până la data expirării înscrisă pe act. Agenția Servicii Publice nu mai asigură prelungirea semnăturii electronice pentru buletinul de identitate electronic.
Pentru a beneficia în continuare de semnătura electronică calificată, solicitantul poate depune cerere pentru perfectarea unei cărți de identitate (eID), care include o semnătură electronică calificată valabilă. Eliberarea primului milion de cărți de identitate are loc gratuit.
Dispozitivele trebuie să asigure funcționarea conform parametrilor specificați:
Formatul cardului
- ID1 (85,60 × 53,98 mm) este dimensiunea standard a cardurilor de plastic.
- Compatibil cu carduri cu cip și NFC pentru stocarea datelor criptografice și efectuarea de semnături.
Tipul de interfață
- Contact (ISO 7816)
- Fără contact (ISO 14443 A/B, NFC)
Cititorul este compatibil cu versiunile de operare Windows, Mac OS X, Linux.
Nu necesită instalare suplimentară de drivere și software (Plug & Play).
Primul milion de persoane fizice, cetățeni ai Republicii Moldova, care obțin primul certificat calificat pentru semnătură electronică ce se înscrie în cartea de identitate, inclusiv acelea care beneficiază de înlesniri la prestarea serviciilor de certificare a cheilor publice, beneficiază gratuit de un cititor de carduri inteligente, oferit de către ASP.
Primul milion de persoane fizice, cetățeni ai Republicii Moldova, care obțin primul certificat calificat pentru semnătură electronică ce se înscrie în cartea de identitate, inclusiv acelea care beneficiază de înlesniri la prestarea serviciilor de certificare a cheilor publice, beneficiază gratuit de un cititor de carduri inteligente.
Agenția Servicii Publice nu eliberează repetat cititor de carduri în cazul pierderii, furtului sau deteriorării acestuia.
În asemenea situații, persoana poate procura în mod independent un cititor de carduri de la orice furnizor din domeniu, cu condiția ca dispozitivul să corespundă cerințelor tehnice specificate:
Formatul cardului
- ID1 (85,60 × 53,98 mm) este dimensiunea standard a cardurilor de plastic.
- Compatibil cu carduri cu cip și NFC pentru stocarea datelor criptografice și efectuarea de semnături.
Tipul de interfață
- Contact (ISO 7816)
- Fără contact (ISO 14443 A/B, NFC)
Cititorul este compatibil cu versiunile de operare Windows, Mac OS X, Linux.
În ceea ce privește deținerea simultană a ambelor documente, legislația actuală nu permite acest lucru. La solicitarea noii cărți de identitate, vechiul buletin este retras și anulat (statut nevalabil). Astfel, cetățenii nu pot deține concomitent un buletin de identitate și o carte de identitate.
Cartea de identitate solicitată pe numele copilului se va elibera cu cititorul cărții de identitate?
Nu. Cititorul cărții de identitate se eliberează numai la înscrierea semnăturii pe cartea de identitate. Semnătura se eliberează de la 18 ani.
Depunerea cererii de către alte persoane se admite în următoarele situații speciale:
a) în cazul copilului, inclusiv al celui cu statut de copil rămas fără ocrotire părintească sau cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească care este plasat în serviciul de tutelă/curatelă, în calitate de solicitant acționează reprezentantul legal al acestuia (unul dintre părinţi, tutorele sau curatorul), cu prezenţa obligatorie a copilului. În noțiunea copil nu se încadrează persoanele care, în condițiile art.26 alin.(2) şi (3) din Codul civil nr.1107/2002, au dobândit capacitatea deplină de exercițiu până la împlinirea vârstei de 18 ani;
b) în cazul copilului ai cărui părinţi sunt minori sau al cărui unic părinte este minor, în calitate de solicitant acţionează reprezentantul legal al părinţilor minori/al unicului părinte minor;
c) în cazul copilului separat de părinţi, inclusiv al celui plasat în serviciul de plasament de tip familial, cu excepţia serviciului tutelă/curatelă, sau în serviciul de plasament de tip rezidenţial, cererea se depune de către autoritatea tutelară teritorială în a cărei rază de competenţă teritorială este locul aflării sau locul de plasament al copilului, cu prezenţa obligatorie a acestuia;
d) în cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, în calitate de solicitant acţionează reprezentantul legal al acesteia (tutore), cu prezenţa obligatorie a persoanei reprezentate;
e) în cazul persoanei imobilizate, al persoanei aflate la tratament prin constrîngere, al persoanei aflate în arest preventiv sau în detenție, cererea pentru eliberarea cărții de identitate poate fi depusă prin reprezentant împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice;
f) în cazul persoanei imobilizate și pentru care prelevarea amprentelor digitale nu este obligatorie sau este imposibilă, cererea pentru eliberarea cărții de identitate poate fi depusă prin reprezentant împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice;
g) în cazul persoanei care este internată într-o instituţie medicală şi se află în stare gravă (inconştientă, în comă), cererea se depune de către persoana care acţionează în interesul acesteia (membru de familie, ruda), iar în lipsa unei astfel de persoane, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituţiei medicale în cauză sau al autorităţii administraţiei publice locale, dacă persoana internată beneficiază de asistenţă socială;
h) în cazul persoanei cu boli mintale sau deficienţe fizice, mintale sau psihologice, aflată la întreţinere în instituţia de tratament sau în instituţia socială, asupra căreia nu este instituită măsura de ocrotire sub nicio formă, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituţiei respective.
În mediul de stocare electronică a datelor al cărții de identitate se înscriu:
- datele din formatul tipărit și din formatul inscripționat;
- certificatul calificat pentru semnătură electronică;
- datele biometrice ale titularului: imaginea facială și imaginile amprentelor digitale.
Valabilitatea cărților de identitate va fi diferită, în funcție de vârsta titularului:
- pe 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 - 7 ani;
- pe 7 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 7 - 14 ani;
- pe 10 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 - 70 ani;
- nelimitat, după împlinirea vârstei de 70 de ani.
Primul milion de persoane fizice, cetățeni ai Republicii Moldova, care solicită eliberarea primei cărți de identitate în termenul maximal stabilit (20 zile lucrătoare) pentru prestarea serviciului respectiv, inclusiv acelea care beneficiază de înlesniri la prestarea serviciului de eliberare a cărții de identitate.
În prezent, cartea de identitate a cetățeanului Republicii Moldova nu permite călătoria în străinătate. Deși noile cărți de identitate introduse începând cu 31 martie 2025 sunt conforme cu standardele europene și includ elemente de securitate avansate, precum date biometrice, acestea nu pot fi utilizate pentru călătorii internaționale până când nu vor fi semnate acorduri bilaterale sau multilaterale cu alte state.
La aplicarea semnăturii înscrise în e-ID nu se percep taxe.
Primul milion de persoane fizice, cetățeni ai Republicii Moldova, care solicită eliberarea primei cărți de identitate în termenul maximal (20 zile lucrătoare) stabilit pentru prestarea serviciului respectiv se scutesc de plata tarifului pentru eliberarea cărții de identitate.
Înlesnirile stabilite se acordă la prima eliberare, precum și la preschimbarea, deteriorarea, declararea pierderii sau furtului buletinului de identitate al cetățeanului Republicii Moldova