Termene și tarife
Termen | Tarif | Locul prestării |
---|---|---|
20 zile lucrătoarem | 650 lei gratuit9 | |
10 zile lucrătoarem1 | 1240 lei | |
5 zile lucrătoarem | 1430 lei | |
1 zi lucrătoarem1 | 1690 lei | |
În ziua adresăriim1 | 2080 lei | CM Chișinău 2, CM Chișinău 5 |
Eliberarea pașaportului cetățeanului Republicii Moldova pentru copilul cu vârsta sub 12 ani și persoana pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă (PA)
Termen | Tarif | Locul prestării |
---|---|---|
20 zile lucrătoarem | 650 lei gratuit9 | |
10 zile lucrătoarem1 | 980 lei | |
5 zile lucrătoarem | 1140 lei | |
1 zi lucrătoarem1 | 1300 lei gratuit9 | |
În ziua adresăriim1 | 1630 lei gratuit9 | CM Chișinău 2, CM Chișinău 5 |
9Condițiile de prestare a serviciului cu înlesniri sunt stipulate în pct. 4 din anexa nr.3 la Hotărârea Guvernului nr.966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenția Servicii Publice
mServiciile marcate cu litera „m” sunt disponibile inclusiv prin intermediul misiunilor diplomatice și al oficiilor consulare ale Republicii Moldova.
m1Pentru serviciul comandat prin intermediul misiunilor diplomatice și al oficiilor consulare ale Republicii Moldova modificarea termenului de executare a comenzii se efectuează numai în temeiul cererii, depuse la Agenţia Servicii Publice, de către solicitant sau reprezentantul său legal, sau reprezentantul împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, sau persoana care acţionează în interesul acestuia în condiţiile prevederilor legale.
Informații generale
Pașaportul cetățeanului Republicii Moldova
Pașaportul cetățeanului Republicii Moldova se eliberează, indiferent de vârstă, cetățenilor Republicii Moldova, care întrunesc condițiile legale și nu se află în una dintre situațiile de suspendare a dreptului la libera circulație în străinătate.
Pașaportul cetățeanului Republicii Moldova se eliberează cu termen de valabilitate:
de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0-7 ani;
de 7 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 7-16 ani;
de 10 ani, pentru persoanele cu vârsta peste 16 ani;
În cazul în care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă temporar, pașaportul se eliberează pe un termen de valabilitate de 1 an.
Persoanele pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă permanent sau temporar, precum și copiii cu vârsta sub 12 ani sunt exonerați de obligația de a se supune procedurii de prelevare a amprentelor digitale.
Cetățeanul Republicii Moldova are dreptul să dețină concomitent două pașapoarte valabile cu condiția că datele cu caracter personal ale titularului, conținute în acestea, să fie identice.
Depunerea cererii
Cererea pentru eliberarea pașaportului, inclusiv persoanelor stabilite cu domiciliul în străinătate, se depune personal de solicitant:
în țară - la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrelor multifuncționale ale Agenției Servicii Publice;
în străinătate - la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale Republicii Moldova. În lipsa MDOC în statul de reședință al solicitantului, cererea respectivă poate fi depusă la orice MDOC.
În situații speciale se admite depunerea cererii de către alte persoane, și anume:
în cazul copilului, inclusiv al celui cu statut de copil rămas fără ocrotire părintească sau cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească care este plasat în serviciul de tutelă/curatelă, în calitate de solicitant acționează reprezentantul legal al acestuia (unul dintre părinți, tutorele sau curatorul), cu prezența obligatorie a copilului. În noțiunea copil nu se încadrează persoanele care în condițiile art. 26 alin. (2) și (3) din Codul civil al Republicii Moldova nr. 1107/2002, au dobândit capacitatea deplină de exercițiu până la împlinirea vârstei de 18 ani;
în cazul copilului ai cărui părinți sunt minori sau al cărui unic părinte este minor, în calitate de solicitant acționează reprezentantul legal al părinților minori/al unicului părinte minor;
în cazul copilului separat de părinți, inclusiv al acelui plasat în serviciul de plasament de tip familial, cu excepția serviciului de tutelă/curatelă, sau în serviciul de plasament de tip rezidențial, cererea se depune de către autoritatea tutelară teritorială în a cărei rază de competență teritorială este locul aflării sau locul de plasament al copilului, cu prezența obligatorie a acestuia;
în cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, în calitate de solicitant acționează reprezentantul legal al acesteia (tutorele), cu prezența obligatorie a persoanei reprezentate;
în cazul persoanei imobilizate și pentru care prelevarea amprentelor digitale nu este obligatorie sau este imposibilă, cererea pentru eliberarea pașaportului poate fi depusă prin reprezentant împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice;
în cazul persoanei care este internată într-o instituție medicală și se află în stare gravă (inconștientă, în comă), cererea se depune de către persoana, care acționează în interesul acesteia (membru de familie, rudă), iar în lipsa unei astfel de persoane, pașaportul se eliberează în urma demersului instituției medicale în cauză sau al autorității administrației publice locale, dacă persoana internată beneficiază de asistență socială;
în cazul persoanei cu boli mintale sau deficiențe fizice, mintale ori psihologice, aflate la întreținere în instituția de tratament sau în instituția socială, asupra căreia nu este instituită măsura de ocrotire sub nicio formă, pașaportul se eliberează în urma demersului instituției respective.
Dacă în privința persoanei cu capacitate deplină de exercițiu este instituită o măsură de ocrotire, iar starea acesteia nu-i permite să ia în mod independent o decizie privind eliberarea pașaportului, la depunerea cererii persoana ocrotită este asistată de persoana însărcinată cu ocrotirea (asistent, mandatar împuternicit prin mandat de ocrotire în viitor, ocrotitor provizoriu, curator, membri ai consiliului de familie, precum și alte persoane însărcinate cu ocrotirea în condițiile legale).
La depunerea cererii pentru eliberarea pașaportului se stabilește statutul juridic și identitatea solicitantului, i se preia imaginea facială și se supune procedurii de prelevare a amprentelor digitale.
Autoritatea competentă este în drept să-i ceară solicitantului documente suplimentare dacă cele prezentate nu sunt suficiente pentru a stabili statutul juridic, identitatea, starea civilă ale acestuia, precum și existența restricțiilor la eliberarea pașaportului în condițiile legii, care sunt strict necesare acestui scop.
În situațiile în care datele solicitate sunt disponibile în resursele informaționale ale autorității emitente sau în resursele informaționale ale altor autorități/instituții publice, autoritatea competentă este obligată să consume aceste date, în mod automatizat, prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect) în conformitate cu actele normative în domeniul schimbului de date și al interoperabilității.
În cazul în care pentru prestarea serviciului public de eliberare a pașaportului se solicită actul de identitate al solicitantului sau al reprezentantului său legal, sau al persoanei care îl reprezintă, sau al persoanei care acționează în interesul acestuia, prezentarea actului de identitate nu este obligatorie dacă acesta este valabil. Identitatea solicitantului sau a persoanei care îl reprezintă, precum și valabilitatea actului de identitate se confirmă prin informația din Registrul de stat al populației. Se exceptează situațiile când actul de identitate este necesar pentru stabilirea identității solicitantului (pașaportul/documentul de călătorie eliberat de autoritățile străine), precum și pentru a fi schimbat, la cerere.
Cererea pentru eliberarea pașaportului se respinge în cazurile în care solicitantului i se suspendă dreptul la libera circulație în străinătate, prevăzute la art. 4 alin. (16) din Legea nr. 273/1994 privind actele de identitate din sistemul național de pașapoarte, atât și în cazul în care solicitantul a prezentat informații frauduloase sau documentele prezentate sunt insuficiente, conțin divergențe, sunt nevalabile ori se constată că nu sunt autentice. În situația în care de către autoritatea emitentă se suspectează sau s-a stabilit furtul de identitate în cazul a două persoane cu imagini faciale diferite, dar cu aceleași date cu caracter personal în actele de identitate eliberate în temeiul acelorași acte de stare civilă, precum și la suspectarea sau la stabilirea identității false în cazul unei persoane care deține acte de identitate cu date cu caracter personal diferite, cererea pentru eliberarea pașaportului poate fi respinsă până la stabilirea identității adevărate a acestor persoane. Respingerea cererii pentru eliberarea pașaportului poate fi contestată în modul stabilit de Codul administrativ al Republicii Moldova nr. 116/2018.
Pașapoartele se ridică de la cetățeni de către subdiviziunile structurale ale Agenției Servicii Publice sau de către alte organe de stat investite prin lege cu acest drept, în următoarele cazuri:
sunt false, falsificate, sunt obținute prin fraudă sau la eliberarea cărora au fost eludate normele legale stabilite pentru eliberarea actelor de identitate;
nu corespund statutului juridic al titularului;
au fost eliberate cu neconformități (pașapoartele eliberate nu corespund cerințelor tehnice sau datele cu caracter personal ce se conțin în acestea nu corespund cu datele respective din documentele prezentate);
titularul a renunțat la IDNP;
titularul a decedat.
Pașaportul care urmează a fi schimbat, prezentat la depunerea cererii sau, după caz, la înmânarea pașaportului nou, se anulează prin perforare, cu actualizarea statutului acestuia în Registrul de stat al populației, se decupează numărul din pașaport și se restituie titularului.
În cazul în care în pașaportul cetățeanului Republicii Moldova care în condițiile legii a devenit nevalabil se conține o viză valabilă, statutul pașaportului se actualizează în mod obligatoriu în Registrul de stat al populației și la momentul restituirii i se perforează doar coperta și fila cu datele de identificare ale titularului.
În cazul în care termenul de valabilitate al pașaportului eliberat anterior nu a expirat, indiferent de perioada de valabilitate rămasă a acestuia, solicitantul nu este obligat să-l prezinte la data depunerii cererii.
În cazul în care termenul de valabilitate al pașaportului obținut anterior expiră în perioada examinării cererii pentru eliberarea altui pașaport, la înmânarea pașaportului nou, solicitantul prezintă pașaportul nevalabil.
Dacă persoana din anumite motive nu poate prezenta pașaportul care urmează a fi schimbat sau statutul căruia nu a fost actualizat în Registrul de stat al populației, se depune o declarație de pierdere sau furt al pașaportului, indicându-se seria și numărul acestuia.
Statutul pașaportului declarat pierdut nu se restabilesțte.
Înmânarea pașaportului
Pașaportul cetățeanului Republicii Moldova se înmânează de către Biroul informații și eliberare sau SEAI în afară centrelor multifuncționale, contra semnătură, fie personal titularului, fie reprezentantului său legal, fie persoanei terțe, cu consimțământul titularului sau al reprezentantului legal al acestuia exprimat în scris la depunerea cererii pentru eliberarea pașaportului, fie persoanei care acționează în interesul acestuia în condițiile prevederilor legale sau reprezentantului împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice.
Pentru prestarea serviciului de eliberarea pașaportului, procurile autentificate de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție ori împuternicirile de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnate în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice, trebuie să conțină, în mod obligatoriu, înscrisul referitor la împuternicirile concrete conferite de mandant/reprezentat și serviciul public pentru care acestea au fost conferite (depunerea cererii pentru eliberarea pașaportului, ridicarea pașaportului).
În cazul persoanei care este internată într-o instituție medicală și se află în stare gravă (inconștientă, în comă), pașaportul se înmânează membrului de familie sau rudei, iar în lipsa acestora, reprezentantului instituției medicale în cauză sau reprezentantului autorității administrației publice locale, dacă persoana internată beneficiază de asistență socială.
În cazul înmânării pașaportului reprezentatului legal sau reprezentantului împuternicit prin procură, sau persoanei care acționează în interesul titularului, aceștia prezintă, după caz, documentele ce confirmă dreptul de reprezentare (procura, certificatul medical și documentele de stare civilă ce atestă starea civilă sau gradul de rudenie, etc.) și se identifică prin actul de identitate, iar în lipsa actului de identitate – prin informația din Registrul de stat al populației.
Copiii care au atins vârsta de 14 ani pot să-și ridice pașaportul dacă există consimțământul în scris al reprezentantului legal al acestuia. Consimțământul reprezentantului legal se exprimă în scris în fața persoanei responsabile de recepționarea cererii din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrului multifuncțional la momentul depunerii cererii pentru eliberarea pașaportului pe numele copilului, sau la înmânarea pașaportului, copilul prezintă consimțământul reprezentantului legal autentificat de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție.
La cererea solicitantului, pașaportul poate fi livrat la adresa de domiciliu sau de reședință temporară sau la locul aflării persoanei sau al persoanei căreia i s-a încuviințat înmânarea prin intermediul serviciului guvernamental (MDelivery).
Pașapoartele neridicate de titulari se păstrează la autoritatea emitentă pe perioada de trei ani de la data emiterii, după care se distrug în modul stabilit.
Documente necesare
Eliberarea paşaportului persoanei cu vârsta peste 18 ani
Cererea pentru eliberarea pașaportului se depune însoţită de următoarele documente:
cartea de identitate, buletinul de identitate sau, după caz, buletinul de identitate provizoriu sau cartea de identitate provizorie valabilă – obligatoriu pentru persoanele cu vârsta peste 14 ani, care locuiesc în Republica Moldova. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1).
Dacă actul de identitate de uz intern al solicitantului care locuiesc în Republica Moldova este nevalabil sau a fost declarat pierdut ori furat, sau dacă solicitantul cu vârsta peste 14 ani nu a obţinut un act de identitate de uz intern, cererea pentru eliberarea paşaportului se admite numai în cazul în care acesta depune concomitent și cererea pentru eliberarea cărţii de identitate, cu condiţia că termenul comenzii serviciului de eliberare a cărţii de identitate să nu depăşească termenul comenzii serviciului de eliberare a paşaportului.
Paşaportul se eliberează la prezentarea cărţii de identitate provizorii doar în cazul în care aceasta a fost eliberată pe perioada confecţionării cărţii de identitate sau în cazul în care persoana solicită concomitent autorizarea emigrării;
paşapoartele nevalabile – în cazul în care nu au fost prezentate anterior pentru anulare și pentru actualizarea statutului acestora în Registrul de stat al populaţiei, dacă sunt; sau
declarația de pierdere sau furt al pașaportului;
cererea pentru deținere a două pașapoarte valabile, după caz;
documentele de stare civilă. Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);
paşaportul cetăţeanului străin - în cazul persoanei care declară apartenenţa la cetăţenia şi a altui stat şi informaţia despre acesta nu a fost anterior actualizată în Registrul de stat al populaţiei.
La solicitarea pașaportului pe numele persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, reprezentantul legal prezintă suplimentar:
actul de identitate personal. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
hotărârea instanței de judecată definitivă şi irevocabilă cu privire la instituirea măsurii de ocrotire judiciară sau, după caz, decizia consiliului de familie privind desemnarea tutorelui/curatorului.
În cazul persoanei imobilizate şi/sau aflate în stare gravă într-o instituţie medicală (inconştientă, în comă) persoana care acţionează în interesul acesteia prezintă suplimentar:
actul de identitate personal. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
o fotografie de dată recentă, de dimensiunea 10×15 cm color, mat, pe fond alb;
certificatul medical care atestă imobilitatea sau starea gravă a persoanei şi imposibilitatea prelevării amprentelor digitale (temporar sau permanent) eliberat de instituţia medicală;
documentul ce confirmă împuternicirile de reprezentare sau demersul instituţiei medicale ori al autorităţii administraţiei publice locale privind eliberarea pașaportului.
Pentru această categorie de persoane, precum şi în situațiile în care imaginea facială a solicitantului nu poate fi preluată pe motiv că acesta are leziuni sau traumatisme faciale grave sau pe fața acestuia este aplicat pansament și nu este posibilă prezentarea fotografiei de dată recentă, în temeiul certificatului medical care confirmă starea de sănătate respectivă, imaginea facială se preia din profilul persoanei din Registrul de stat al populaţiei, actualizată la eliberarea ultimului act de identitate.
Serviciile de eliberare a pașaportului cetățeanului Republicii Moldova se prestează conform tarifelor, stabilite de Guvern, în funcţie de termenul comenzii, care sunt achitate de solicitant, iar în cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului precedent eliberat pe numele solicitantului se achită și taxa de stat.
Beneficiarii de înlesniri, în condiţiile prevederilor legale, sunt scutiţi total de achitarea plăţilor pentru serviciile prestate în cazul prezentării documentelor confirmative. Prezentarea documentelor confirmative nu este obligatorie în cazul în care datele conținute în acestea sunt disponibile în resursele informaționale și pot fi consumate prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).
- Eliberarea paşaportului copilului
Cererea pentru eliberarea pașaportului cetățeanului Republicii Moldova pentru copil se depune de către reprezentantul legal al acestuia (unul dintre părinți, tutorele, curatorul), cu prezența obligatorie a copilului.
Reprezentantul legal al copilului în condițiile legii sunt părinții, tutorele, curatorul.
Exercitarea atribuțiilor de reprezentant legal al copilului separat de părinți, inclusiv al aceluia plasat în serviciul de plasament de tip familial, cu excepția serviciului de tutelă/curatelă, sau în serviciul de plasament de tip rezidențial este asigurată de către autoritatea tutelară teritorială.
Cererea pentru eliberarea pașaportului, precum și alte formulare se semnează de către persoana care reprezintă copilul sau care acționează în interesul acestuia. În situația copilului cu vârsta peste 14 ani, cererea se semnează de către copil și de către persoana care îl reprezintă sau care acționează în interesul acestuia.
Reprezentantul legal al copilului (în funcție de către cine este reprezentat copilul în condițiile legii), la depunerea cererii pentru eliberarea pașaportului pe numele acestuia, prezintă următoarele documente, în original.
1) în cazul în care cererea pentru eliberarea pașaportului se depune de către unul dintre părinți aflați în căsătorie:
actul de identitate al părintelui care îl reprezintă. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
cartea de identitate, buletinul de identitate al copilului, dacă vârsta acestuia este peste 14 ani. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
documentele de stare civilă (certificatul de naștere al copilului, avizul cu privire la anularea și/sau modificarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări în datele cu caracter personal ale copilului, certificatul de căsătorie al părinților). Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);
pașapoartele nevalabile ale copilului – în cazul în care nu au fost prezentate anterior pentru anulare și pentru actualizarea statutului acestora în Registrul de stat al populației, dacă sunt; sau
declarația de pierdere sau furt al pașaportului.
În cazul copilului imobilizat se prezintă suplimentar o fotografie de dată recentă, de dimensiunea 10 x 15 cm color, mat, pe fond alb și demersul instituției medicale ori al autorității administrației publice locale.
Părintele care reprezintă copilul depune în scris în fața persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau prezintă declarația sa, autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului copilului.
Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului părintele achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului precedent eliberat pe numele copilului în țară achită și taxa de stat. În cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului la MDOC, taxa de stat nu se achită.
2) în cazul în care cererea pentru eliberarea pașaportului se depune de către unul dintre părinți care au desfăcut căsătoria:
actul de identitate al părintelui care îl reprezintă. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
cartea de identitate, buletinul de identitate al copilului, dacă vârsta acestuia este peste 14 ani. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
documentele de stare civilă (certificatul de naștere al copilului, avizul cu privire la anularea și/sau modificarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări în datele cu caracter personal ale copilului, certificatul de divorț al părinților). Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);
pașapoartele nevalabile ale copilului – în cazul în care nu au fost prezentate anterior pentru anulare și pentru actualizarea statutului acestora în Registrul de stat al populației, dacă sunt; sau
declarația de pierdere sau furt al pașaportului;
hotărârea instanței de judecată, definitivă și irevocabilă, cu privire la desfacerea căsătoriei părinților, în cazul în care căsătoria a fost desfăcută prin intermediul instanței de judecată sau hotărârea instanței de judecată privind stabilirea întreținerii și domiciliului copilului cu unul dintre părinți sau privind decăderea din drepturile părintești a unuia dintre părinți.
Părintele căruia i-a fost încredințat copilul prin hotărârea instanței de judecată cu privire la desfacerea căsătoriei sau, după caz, cu privire la întreținerea și domiciliul copilului, depune, în scris, în fața persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau prezintă declarația sa autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție, din care să rezulte acordul său pentru eliberarea pașaportului copilului.
Prezentarea hotărârii instanței de judecată nu este obligatorie în cazul în care se va prezenta acordul ambilor părinți privind eliberarea pașaportului copilului, autentificat de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție ori acordul va fi declarat de ambii părinți, în scris, în fața persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate, precum și în cazul în care unul dintre părinți este împuternicit de celălalt părinte de a efectua toate acțiunile juridice în vederea eliberării pașaportului pe numele copilului prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice.
În cazul părinților a căror căsătorie a fost desfăcută de organul de stare civilă sau de notar, declarația în scris, din care rezultă acordul pentru eliberarea pașaportului o depune părintele, care reprezintă copilul. Informația despre autoritatea care a desfăcut căsătoria se indică în certificatul de divorț al părintelui.
În cazul copilului ai cărui părinți au desfăcut căsătoria și nu este stabilit părintele căruia i-au fost încredințate întreținerea și domiciliul copilului prin hotărârea instanței de judecată, părintele care reprezintă copilul depune în scris o declarație pe proprie răspundere prin care confirmă acest fapt.
În cazul copilului imobilizat se prezintă suplimentar o fotografie de dată recentă, de dimensiunea 10 x 15 cm color, mat, pe fond alb și demersul instituției medicale ori al autorității administrației publice locale.
Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului părintele achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului precedent eliberat pe numele copilului în țară achită și taxa de stat. În cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului la MDOC, taxa de stat nu se achită.
3) în cazul în care cererea pentru eliberarea pașaportului se depune de către unul dintre părinți copilului născut în afara căsătoriei:
actul de identitate al părintelui care îl reprezintă. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
cartea de identitate, buletinul de identitate al copilului, dacă vârsta acestuia este peste 14 ani. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
documentele de stare civilă (certificatul de naștere al copilului, avizul cu privire la anularea și/sau modificarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări în datele cu caracter personal ale copilului). Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);
pașapoartele nevalabile ale copilului – în cazul în care nu au fost prezentate anterior pentru anulare și pentru actualizarea statutului acestora în Registrul de stat al populației, dacă sunt; sau
declarația de pierdere sau furt al pașaportului.
Părintele care reprezintă copilul depune în scris în fața persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate declarația pe proprie răspundere precum că căsătoria cu celălalt părinte al copilului nu a fost înregistrată și nu a fost emisă o hotărâre a instanței de judecată privind stabilirea domiciliului copilului și își exprimă acordul pentru eliberarea pașaportului copilului.
În cazul copilului imobilizat se prezintă suplimentar o fotografie de dată recentă, de dimensiunea 10 x 15 cm color, mat, pe fond alb și demersul instituției medicale ori al autorității administrației publice locale.
Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului părintele achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului precedent eliberat pe numele copilului în țară achită și taxa de stat. În cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului la MDOC, taxa de stat nu se achită.
4) în cazul copilului ai cărui părinți sunt minori sau al cărui unic părinte este minor, care nu au dobândit capacitatea deplină de exercițiu, în condițiile art. 26 din Codul Civil, în calitate de solicitant acționează reprezentantul legal al părinților minori/al unicului părinte:
actul de identitate al reprezentantului legal al părintelui minor. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
documentele de stare civilă (certificatul de naștere al copilului, avizul cu privire la anularea și/sau modificarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări în datele cu caracter personal ale copilului, certificatul de naștere al părintelui minor). Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);
pașapoartele nevalabile ale copilului – în cazul în care nu au fost prezentate anterior pentru anulare și pentru actualizarea statutului acestora în Registrul de stat al populației, dacă sunt; sau
declarația de pierdere sau furt al pașaportului.
Persoana care reprezintă copilul în calitate de reprezentant legal depune în scris în fața persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau prezintă declarația sa autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului copilului.
Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului persoana care reprezintă copilul achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului precedent eliberat pe numele copilului în țară achită și taxa de stat. În cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului la MDOC, taxa de stat nu se achită.
5) în cazul în care cererea pentru eliberarea pașaportului se depune de către tutore sau curator:
cartea de identitate, buletinul de identitate al tutorelui sau al curatorului. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
cartea de identitate, buletinul de identitate al copilului, dacă vârsta acestuia este peste 14 ani. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
documentele de stare civilă (certificatul de naștere al copilului, avizul cu privire la anularea și/sau modificarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări în datele cu caracter personal ale copilului). Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);
pașapoartele nevalabile ale copilului – în cazul în care nu au fost prezentate anterior pentru anulare și pentru actualizarea statutului acestora în Registrul de stat al populației, dacă sunt; sau
declarația de pierdere sau furt al pașaportului;
dispoziția autorității tutelare teritoriale care confirmă instituirea tutelei sau a curatelei asupra copilului cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească;
dispoziția autorității tutelare teritoriale cu privire la stabilirea statutului de copilul rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească.
Tutorele sau curatorul care reprezintă copilul depune în scris în fața persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau prezintă declarația sa autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului copilului.
În cazul copilului imobilizat se prezintă suplimentar o fotografie de dată recentă, de dimensiunea 10 x 15 cm color, mat, pe fond alb și demersul instituției medicale ori al autorității administrației publice locale.
Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului tutorele sau curatorul achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului precedent eliberat pe numele copilului în țară achită și taxa de stat. În cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului la MDOC, taxa de stat nu se achită.
6) în cazul în care cererea se depune de către autoritatea tutelară teritorială în a cărei rază de competență teritorială este locul aflării sau locul de plasament al copilului separat de părinți, inclusiv al celui plasat în serviciul de plasament de tip familial, cu excepția serviciului de tutelă/curatelă, sau în serviciul de plasament de tip rezidențial:
legitimația de serviciu sau actul de identitate personal al reprezentantului autorității tutelare teritoriale. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
cartea de identitate, buletinul de identitate al copilului, dacă vârsta acestuia este peste 14 ani. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
documentele de stare civilă (certificatul de naștere al copilului, avizul cu privire la anularea și/sau modificarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări în datele cu caracter personal ale copilului). Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);
pașapoartele nevalabile ale copilului – în cazul în care nu au fost prezentate anterior pentru anulare și pentru actualizarea statutului acestora în Registrul de stat al populației, dacă sunt; sau
declarația de pierdere sau furt al pașaportului;
dispoziția autorității tutelare teritoriale cu privire la stabilirea statutului de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească;
demersul autorității tutelare teritoriale cu privire la eliberarea pașaportului pentru copil și la împuternicirile de reprezentare a acestuia;
dispoziția autorității tutelare teritoriale privind plasarea copilului în serviciul social de plasament respectiv.
Reprezentantul autorității tutelare teritoriale depune în scris în fața persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate declarația, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului copilului.
În cazul copilului imobilizat se prezintă suplimentar o fotografie de dată recentă, de dimensiunea 10 x 15 cm color, mat, pe fond alb și demersul instituției medicale ori al autorității administrației publice locale.
Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului reprezentantul autorității tutelare teritoriale achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului precedent eliberat pe numele copilului achită și taxa de stat.
7) în cazul în care cererea se depune de către autoritatea tutelară teritorială în evidența căreia se află copilul separat de părinți pe motivul aflării temporare a părinților/unicului părinte pentru o perioadă mai mare de două luni în altă localitate din țară sau de peste hotar:
legitimația de serviciu sau actul de identitate personal al reprezentantului autorității tutelare teritoriale. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
cartea de identitate, buletinul de identitate al copilului, dacă vârsta acestuia este peste 14 ani. Prezentarea actului de identitate nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 1);
documentele de stare civilă (certificatul de naștere al copilului, avizul cu privire la anularea și/sau modificarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări în datele cu caracter personal ale copilului). Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie în cazurile prevăzute (Nota 2);
pașapoartele nevalabile ale copilului – în cazul în care nu au fost prezentate anterior pentru anulare și pentru actualizarea statutului acestora în Registrul de stat al populației, dacă sunt; sau
declarația de pierdere sau furt al pașaportului;
demersul autorității tutelare teritoriale în evidența căreia se află copilul cu privire la eliberarea pașaportului pentru copil și la împuternicirile de reprezentare a acestuia și dispoziția autorității tutelare locale privind instituirea custodiei.
Reprezentantul autorității tutelare teritoriale depune în scris în fața persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate declarația, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului copilului.
Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului reprezentantul autorității tutelare teritoriale achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii pașaportului precedent eliberat pe numele copilului achită și taxa de stat.
Înlesniri
Serviciile de eliberare a paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova se prestează, în mod gratuit, următoarelor categorii de persoane, cetăţeni ai Republicii Moldova:
Persoanelor cu dizabilitate severă sau accentuată şi pensionarilor beneficiari de pensii pentru limită de vârstă în condiţiile Legii nr.156/1998 privind sistemul public de pensii, care vor pleca la reabilitare sau la recuperare peste hotarele Republicii Moldova, în baza certificatului confirmativ eliberat de către structurile teritoriale de asistenţă socială cu cel mult 60 de zile înainte de eliberarea biletului gratuit pentru reabilitare sau recuperare peste hotarele Republicii Moldova, acordat în condiţiile Regulamentului cu privire la modul de evidenţă şi distribuire a biletelor de reabilitare/recuperare acordate pensionarilor şi beneficiarilor de alocaţii sociale de stat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 372/2010;
Persoanelor cu dizabilitate severă sau accentuată şi pensionarilor beneficiari de pensii pentru limită de vârstă în condiţiile Legii nr.156/1998 privind sistemul public de pensii, care vor pleca la tratament medical peste hotarele Republicii Moldova, în baza demersului eliberat de Ministerul Sănătăţii cu cel mult 60 de zile înainte de eliberarea trimiterii la tratament;
Copiilor rămaşi fără ocrotire părintească, copiilor rămaşi temporar fără ocrotire părintească, copiilor cu dizabilităţi şi copiilor cu vârsta sub 1 an, care vor pleca la reabilitare, recuperare sau la tratament medical peste hotarele Republicii Moldova, în baza demersului eliberat de Ministerul Sănătăţii sau în baza demersului instituţiei medicale în cazul copiilor cu vârsta sub 1 an, internaţi în instituţia medicală respectivă care necesită tratament medical urgent peste hotarele Republicii Moldova;
Copiilor rămaşi fără ocrotire părintească, copiilor rămaşi temporar fără ocrotire părintească, şi copiilor cu dizabilităţi care vor pleca peste hotarele Republicii Moldova la studii conform acordului interguvernamental sau interministerial, în temeiul confirmării eliberate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
Participanţilor la cel de-al Doilea Război Mondial.
Categoriile de persoane menţionate la punctele 1) şi 2) care declară pierderea sau furtul paşaportului aflat în termen de valabilitate sau prezintă paşaportul deteriorat aflat în termen de valabilitate nu beneficiază de gratuitate la eliberarea paşaportului nou, cu excepţia situaţiei în care termenul de valabilitate al paşaportului deteriorat, declarat pierdut sau furat, va expira în perioada de până la 20 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
Categoriile de persoane menţionate mai sus beneficiază de gratuitate la eliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova numai în cazul în care nu deţin paşaport valabil sau termenul de valabilitate al acestuia expiră în perioada de până la 20 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
Cererea pentru prestarea serviciului de eliberare a paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova în mod gratuit se examinează în termenul maximal stabilit pentru prestarea serviciului respectiv – 20 de zile lucrătoare, cu excepţia cererii pentru eliberarea paşaportului copiilor cu vârsta sub 1 an care vor pleca la tratament medical peste hotarele Republicii Moldova în baza demersului eliberat de Ministerul Sănătăţii sau în baza demersului instituţiei medicale, care se examinează în termen de până la 1 zi lucrătoare.
Specimen
Modelul paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova
cu pagina cu date din policarbonat, cu copertă de culoare roşie-vişinie
în circulaţie cu începere de la 30.03.2023

Modelul paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova
cu date biometrice, cu copertă de culoare roşie-vişinie cu date biometrice, cu copertă de culoare roşie-vişinie
în circulaţie cu începere de la 10.10.2018


Informație oferită de:
Departamentul acte de identitate, cetăţenie şi evidenţă a persoanelor
Ultimul salvat:
29.04.2025